Wednesday 24 October 2012

Puasa Sunat Hari Arafah.

Assalamualaikum W.B.T..


Alhamdulillah.. ada hikmah jgk online twitter mlm ni. hikhik.. sedang b'online, suddenly sorg kwn ajak posa hari ini (24 Oct) n esok (25Oct).. kwn tu ckp besar fadhilatnya, dosa tahun ini dan setahun akan dtg dihapuskan. dalam keadaan masih curious, sy pun google lalu terbaca la tentang puasa sunat hari Arafah ni.

Daripada hasil pembacaan sy, dapatlah dirumuskan bahawa (perghh, ayat x bleh blah) puasa sunat hari Arafah adalah puasa yang dilakukan sebelum Hari Raya Haji yakni 9 Zulhijjah (25 Oct). Puasa sunat ini adalah khas untuk mereka yang tidak pergi menunaikan Haji.

Antara fadhilat/kelebihan puasa sunat hari Arafah ini ialah mendapat ganjaran penebusan dosa setahun sebelum dan selepas. Insya-Allah~

Sebagaimana yg terdapat dalam satu hadith Sahih Muslim yg bermaksud;
Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari Arafah. Maka Baginda bersabda: "Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang." (Hadis Riwayat Imam Muslim)

Niat bagi puasa sunat Arafah ini ialah boleh niat seperti biasa "Sahaja aku berpuasa sunat..." atau boleh jg berniat khusus "Sahaja aku berpuasa sunat Arafah...". mana2 pn boleh. :)

TETAPI, ada yang mengatakan bahawa puasa sunat itu adalah pada 8 & 9 Zulhijjah yakni dilakukan selama dua hari agar tidak menyamai puasa orang Yahudi. Wallahua'lam~

apa2 pun, kita mmg digalakkan berpuasa pada 10 hari terawal Zulhijjah kerana hari2 tersebut mengandungi banyak peristiwa penting.

untuk info yang lebih lanjut, baca SINI!

hurmm.. nak dijadikan cerita, sy pun berniat la utk puasa. tp nak puasa kena sahur. (sbb sy ada sakit gastrik) Tapi, dah lewat mcm ni nak cari mknn kat mana so konklusinya ---> Maggi. Walau hanya mkn maggi syukur jgk, at least dpt mngenyangkan perut drpd x mkn lansung kn. (muhasabah diri jap). sempat lg snap pic ok. hohoh. XD

Tom Yam flavour. nyum2~
sekadar berkongsi maklumat. andai ada salah n silap mohon betulkan. sy hanya hamba Allah yg masih belajar dan cuba memperbaiki diri. Insya-Allah. :) 

p/s: Thanks kpd si kawan yg berkongsi maklumat. ;D

2 orang bagi pendapat:

Anonymous said...

waaa, sy pn baru tahu. Thanks for the info !

Unknown said...

wlcome natha. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com