Wednesday, 24 December 2014


Assalamualaikum w.b.t..

This is another random entry. Since I don't always have time to sit and read a whole book, I love to go through short poems and quotes. It gives me the same pleasure and comfort which I really like. But lately, besides reading, I found amusement through writing too. Reading for pleasure is like a sweet escape from this world that allows me to experience new things through the characters. But writing is an art of expression. It allows you to speak in silence and it's not necessarily has to be your own voice, but can be from the others' pov too. It is actually fascinating! (or am i the only one who thought so -_-")

I would love to write poems! But the thing is, I'm not really good with words. I'm bad at choosing the right words to express myself, not to mention my limited vocabulary. So, it would be lovely if I could meet someone who understands me without having to say much. HA HA!! 

Soooo, I wrote this, ugh, I don't know whether it's a poem or just sentences jumbled together. But whatever! Call me weird, but I found a sense of satisfaction writing it. Bear in mind that it's not always about me. The idea just came up and I write it here. I use English because it's more comfortable ('I love you' sounds less cheesy than 'saya cinta awak', don't you think so?) haha!


You and I
are like two different creatures.
You're from Mars, while I'm from Venus.
We never really know each other
but somehow, it feels like you're part of me. 

I know that we're different
Yes, I do.
But a key and lock perfected each other, right?
For all we know,
no one creates a lock without a key.
And you just have to find the right one.


Years went by,
but the agreement 
between the sun and the moon
never wavers.
As the sun hides itself,
the sky turns black,
and the moonlight appears.
It has always been like that.

Then, the clock hits 12 a.m.
but Cinderella didn't leave the ball.
It's me,
lying on my bed,
with my brain working at its highest peak.

At that moment, I wonder
"What are you?"
During the day, 
you put me in such agony.
But at night,
you are my ultimate bliss.

You gave me roses,
to beautify me,
making me beamed.
But you didn't cut the thorns
and it made my fingers bleed.
So I ask again,
"What are you?"
Are you my Yin, or my Yang?

Just as I'm about to close the door, 
you came to me running frantically,
knocking on the door like a mad man.
So I open it a little more,
enough for you to get inside.

To my horror,
there you stand numbly,
not moving an inch.
It's like you throw me high up in the sky,
but letting me fall down with no one to catch.
And I'm deteriorating,
but that's another story.

At that instant,
the table turns.
Realizing that I'm much more than an option,
I no longer search for you.
I found my true love, it's Him;
who loves me unconditionally.

Life minus you,
nothing changed.
But without Him,
I am nothing.

So if you were to ask me,
"What am I?"
My answer will be are ambiguous.

© amerahramli_2014.

P/s: you might be thinking, "What kind of nonsense is this??" hahahahaha i'm so bad at this (T_T)
*cries a river*

Wednesday, 17 December 2014

A diffident girl and her messed up thoughts..

Assalamualaikum w.b.t..

"...for she is locked up in a cocoon of her own making."  
After reading the sentence above, there's a lot going on through my mind. So, I spontaneously wrote this so-called poem on a piece of paper while waiting for someone. And then I transfer it to my blog (mind any errors though).


What is it about freedom that makes her so blue?
She can fly high up in the sky,
yetfelt like her neck is being tied up to a chain
until she can barely breathe.
She can say whatever her mouth ought to speak,
but then she heard the swarm of bees mocking behind her back 
with their devilish looks that's pretty enough to deceive her.
Even what she ate, what she wore, what she did,
affected a whole lot of hypocritical society.

But the saddest thing is
she has no one to blame other than her own inferior self.
For she let the mud of judgement
covered her eyes, heart and every inch of her body
till she can no longer see the beauty and goodness in herself.
And worse,
she drowns herself in the sea of ugly thoughts 
created by her own grey and white matter.
She's choked up,
and her self-esteem destroyed in a speed of light.

At that moment,
she starts to send people away,
and she hides in a deserted place.
But maybe, just maybe
she actually wanted to be found
by the people who care enough
to tear down the walls that surrounded her cold heart.
And that's when she realized
she's an epitome of irony.

She doesn't want to reveal her true self,
so she camouflages herself,
 behind the curtains of misery
wearing the mask of euphoria.
Solely because she's afraid 
that once she let herself free,
others might see the dark and the beastly side of her
that didn't belong.

But what she doesn't know is
all of those things, are only a mirage of illusions
conceived by the demon of cruel world.
She thoughts she is struggling
but she's only delusional.

And others who sat on the watcher's bench
could see that
behind her soot of flaws,
there is a fine woman who once thought
that this world is pure and intact.

With a little bit of hope 
that she slipped into the pocket of her jeans,
her eyes twitch with a spark of anticipation
whenever someone opens the gate
that leads to the land of Utopia,
but only to make her disappointment piles up 
from being let down, countless times.

After years of trials and tribulations,
she finally realized how wrong she was.
Just after she put the Dunya in her hand
and the Almighty in her heart,
the world suddenly became mute.
Now she knew that this world
is nothing but a stopover, to please Him 
before reaching the real destination
which is the Hereafter.

She retired from being the soul that wanders
and her last and ultimate wishes are,
to stay, not stray
to keep the faith and not get distracted,
to stay strong and always sabr,
to constantly be on the right track,
for the rest of her life
in this temporary globe of existence.

© amerahramli_2014.

P/s: It is not related to anyone or anything.

Friday, 12 December 2014

Fact About Gifts That We Must Know..

Assalamualaikum W.B.T..

What is a gift? A gift is something that did not come from us. It is given and can be taken back by the original owner. The gift does not only come in material form but it includes our parents, our children, spouses, friends, money, beauty, intelligence and ect

But the thing is, where do we hold a gift? One of the facts about gift that we must know is a gift is not supposed to be held in the heart, but we held it in our hand. Why??

So that, when the gift is taken back by its owner, the loss will create pain to the hand, but not to the heart. And anyone who has lived long enough in this world knows that the pain of the hand is nothing like the pain of the heart.

If we hold the gift in our hand and it's taken back, we will feel normal human pain of loss. We will grieve, we will cry, but our heart remains whole and beating. That is because the heart is only for the Almighty, Allah S.W.T.

So, hold your gifts in the right place. :)

P/s: Taken from Yasmin Mogahed's book, Reclaim Your Heart. I've just read a few pages, but already falling in love with her words. (Highly recommended for those who haven't read it).

Monday, 20 October 2014

You want to touch a dog? Read this..


I want to touch a dog. Sebuah program yang dilaksanakan oleh mereka yang jahil agama. Jahil ilmu fiqh mazhab Syafie. Jahil ilmu 'uruf. Jahil ilmu fitnah khilafatul 'uruf. Jahil ilmu fiqh Aulawiyat. Dan segala kejahilan yang terkandung di dalamnya.

Program yang mampu mencipta fitnah (kekacauan dan kekeliruan) di kalangan orang awam yang kurang ilmu fiqh. Contoh fitnahnya, akan wujud mereka yang ingin sesuka hati menyentuh dan membelai anjing tanpa sebab, akan wujud mereka yang berniat untuk membela anjing sebagai haiwan dalam rumah untuk bermanja (asalkan boleh sertu lepas pegang, kononnya), dan bermacam fitnah lagi.

Kita menghormati pendapat mazhab lain yang menyatakan tubuh anjing bukan najis jika tiada didapati najis mughallazah (air liur dan tahi) pada tubuhnya. Namun kita juga harus menghormati pegangan 'uruf masyarakat setempat di mana Malaysia berpegang pada pendapat mazhab Syafie. Bila anda ada di rumah orang, anda tak boleh buat rumah dia macam rumah sendiri, tak gitu? Walaupun tuan rumah tu hormati perilaku dan perbuatan anda, namun tak bermakna dia redha anda melakukannya di dalam rumahnya.

Di sini saya menjelaskan kembali hukum mengenai anjing. Program bodoh itu telah melanggar dua point yang saya berikan di bawah, iaitu point pertama dan kedua:

Hukum menyentuh anjing

1. Memang wujud khilaf di kalangan ulama mazhab-mazhab dalam bab tubuh anjing itu najis mughallazah atau tidak. Secara ringkasnya, dalam mazhab syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis mughallazah (Imam nawawi, Mughni Al-Muhtaj, Khatib Syarbini), selain mazhab syafie (yakni mazhab hanbali, maliki, hanafi) menyatakan hanya air liurnya sahaja najis. Ini berdasarkan hadis:

“Sucinya bejana (bekas) salah seorang daripada kamu yang dijilati anjing adalah dengan dibasuh bejana itu tujuh kali dengan air dan pada basuhan pertama dicampur dengan tanah.”
[Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad]

Jadi, hukum menyentuh anjing memang ada khilaf. Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis keatas tubuh kita. Jadi, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab syafie kerana najis boleh berpindah.

Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat menurut mazhab syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya.

**Dalam program tersebut, adakah peserta dan trainer yakin sepenuh jiwa anjing tersebut tidak menjilat tubuhnya? Dan adakah semua mereka yakin benar anjing atau tangan mereka dalam keadaan kering? Jika tak yakin, bodoh namanya. Jika pegang pada "alaaa.. lepas pegang boleh sertu (samak ikut sesetengah pemahaman orang)", ikut hukum fiqh, sengaja meletakkan diri dalam keadaan menyusahkan juga dibenci agama.

Hukum membela anjing

2. Namun tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat) antara semua ulama-ulama muktabar muttaqaddimin dan mutaakhirin bahawa, tidak dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan, sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan sebagainya, KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:

i. Untuk menjaga harta
ii. untuk menjaga tanaman
iii. untuk menjaga ternakan
iv. sebagai anjing untuk memburu
v. menjaga keselamatan keluarga

"Nabi SAW bersabda: Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath." [Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Abdullah bin Umar dia berkata: "Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath setiap harinya."
[Riwayat Bukhari no. 5059 dan Muslim, no: 2940]

Juga daripada Ibnu Umar berkata: "Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak."
[riwayat Muslim no. 1571]

"Barangsiapa memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan (harta/keluarga/diri/ternakan/ternakan), maka pahalanya akan berkurang sebanyak satu qirath bagi setiap hari"
[Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Aisyah r.a beliau berkata: “Telah berjanji Jibril dengan Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika janji itu telah tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang tongkat, maka baginda buang tongkat itu sambil berkata: “Tuhan dan RasulNya tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka baginda melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya. Maka baginda bertanya: “Bila masuknya anjing ini?” Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak tahu”. Lalu disuruh usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar datanglah Jibril dan Nabi terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan datang dan aku menunggu tetapi engkau tidak datang”. Jawab Jibril: “anjing yang berada di rumahmu yg menghalangi aku, kerana Kami (Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar" [Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]

1) HARAM bela anjing di dalam rumah
2) WAJIB beri makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja

**Peserta-peserta program tu dah peluk, sentuh, belai anjing. Adakah ia dibenarkan? Tidak sama sekali.

3. Walaubagaimanapun, anjing tetap bukanlah haiwan yang wajar dicaci, dihina, dibelasah, dibunuh sewenangnya, dipukul, diseksa atau apa sahaja salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih sayang dan belas ihsan, kerana ia tetap makhluk Allah. Telah ada hadis panjang mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, yang memberi anjing minum, dimasukkan ke syurga kerana pahalanya memberi minum kepada anjing itu. Namun dalam hadis tu takde pun kata si pemberi minum tu peluk cium belai anjing tu. Cukup sekadar memberi keperluan kepada anjing kita dah dapat pahala.

Halal wa Haram fi al-Islam (Prof Dr Yusof al-Qaradhawi)
Mughni Al-Muhtaj (Imam Nawawi)
Haza Halal wa Haza Haram (Abdul Qadir Ahmad 'Ata)

Saturday, 18 October 2014

Be Yourself..

Assalamualaikum w.b.t..

Tengah baca magazine, tiba2 rasa nak menaip jadi buka la blog yg da berhabuk bersawang ni. Short entry je sbb jap g nak klua. Ahhaa

Pernah tak org sruh kmu 'alaa, jd diri sendiri je'.. Apa yg dimaksudkn dgn jd diri sndiri ni sbnrnya?

Tak nak ckp bnyk la tp klu dgn 'jadi diri sendiri' kamu tu boleh mnyakitkan hati atau memudaratkan orang lain, xke rasa nak fikir dua tiga kali sblm buat bnda tu? Contoh la,, kalau kamu jnis yg berterus terang sgt, yup, mmg ada baiknya tp mcm mna klu smpai kata2 kmu tu sakitkan hati org yang dgr?

"Eh knpa baju kau lusuh sgt ni?"
Wei, ckp tapis sikit la.
"Alaa, i jd dri sndiri je, terus terang, bkn hipokrit."

Hmm, persoalannya bkn hipokrit tp hidup kita ni bkn nk jga hbungan dgn Pencipta je tp hbungan sesama manusia jg. Kesian la kwn kau klu hri2 kena makan dalam je. Sakit weh. Kang dia kumpul2 meletup mcm gunung berapi.huhu

Aaaa pokoknya nak jadi diri sendiri ke apa ke ada pro n con dia jg. Tp jgn la smpai jd hamba manusia.

Peace and out. ✌☺

Monday, 21 April 2014

Soalan dan Jawapan.

Assalamualaikum W.B.T..

Soalan Pertama

Atheis: “Pada zaman bilakah Tuhan kamu dilahirkan?”

Pemuda tersebut tersenyum lalu menjawab: “Allah Taala tidaklah sesuatu yang dilahirkan. Jika Dia dilahirkan sudah tentu Dia punya bapa, Allah juga tidak melahirkan. Jika Dia melahirkan maka sudah tentu Dia punya anak.”

Soalan Kedua
Atheis: “Kalau begitu, bilakah pula Tuhan kamu wujud?”

Pemuda itu seraya menjawab: “Allah Taala itu wujud sebelum adanya zaman, sedangkan zaman itu sendiri adalah ciptaanNya, mana mungkin pencipta wujud selepas makhluk ciptaanNya.”

Soalan Ketiga
Atheis: “Cuba kamu berikan kepada kami sedikit gambaran tentang kewujudan Tuhan kamu yang tiada permulaan ini. Bagaimana mungkin sesuatu itu ada tanpa ada permulaannya?”

Pemuda itu menjawab: “Kamu pandai mengira?”

Kelompok Atheis itu menjawab: “Tentu sekali kami pandai mengira.”

Pemuda itu meneruskan ucapannya: “Bolehkah kamu beritahu aku apakah nombor sebelum nombor empat (4)?”
Atheis: “Nombor 3″
Pemuda: “Nombor sebelum 3?”
Atheis: “Nombor 2″
Pemuda: “Nombor sebelum 2?”
Atheis: “Nombor 1″
Pemuda: “Nombor sebelum 1?”
Atheis: “Tiada”
Pemuda itu tersenyum lalu memberikan penerangan: “Nah, kamu sendiri mengakui bahawa nombor 1 sebelumnya tiada mulanya. Nombor yang merupakan ciptaan Allah ini sendiri kamu akui bahawa tiada permulaan baginya. Apatah lagi pencipta kepada nombor itu sendiri?”

Terpinga-pinga kelompok Atheis tersebut dengan jawapan yang padat dan bernas daripada pemuda itu. Ternyata mereka silap perkiraan bila mana berhadapan dengan anak muda ini. Pada mulanya mereka merasakan bahawa anak muda ini mudah dikalahkan, namun telahan mereka ternyata menyeleweng. Mereka perlu lebih berhati-hati.

Soalan Keempat
Atheis: “Tahniah anak muda di atas jawapanmu sebentar tadi. Jangan sangka kamu berada di dalam keadaan yang selesa. Baik, tolong kamu terangkan kepada kami, pada bahagian manakah Tuhan kamu mengadap?”

Pemuda itu menjawab: “Jika aku bawa sebuah pelita yang dicucuh dengan api ke sebuah tempat yang gelap, pada arah manakah cahaya pada api tersebut mengadap?”

Kelompok Atheis menjawab: “Cahaya itu tentulah akan menerangi keseluruhan arah.”

Pemuda itu berkata: “Jika cahaya yang diciptakanNya itu pun kamu semua tidak mampu menerangkan pada arah manakah ia mengadap, inikan pula Sang Pemilik Cahaya langit dan bumi ini sendiri?”

Kesemua hadirin yang mendengar jawapan daripada pemuda itu bersorak kegembiraan. Kagum mereka dengan kepetahan anak muda itu.

Soalan Kelima
Atheis: “Bolehkah kamu terangkan kepada kami, bagaimana zat Tuhan kamu? Adakah ianya keras seperti besi? Atau jenis yang mengalir lembut seperti air? Atau ianya jenis seperti debu dan asap?”

Pemuda itu sekali lagi tersenyum. Beliau menarik nafas panjang lalu menghelanya perlahan-lahan. Lucu sekali mendengar persoalan kelompok Atheis ini. Orang ramai tertunggu-tunggu penuh debaran apakah jawapan yang akan diberikan oleh pemuda itu.

Pemuda itu menjawab: “Kamu semua tentu pernah duduk disebelah orang yang sakit hampir mati bukan?”

Atheis menjawab: “Tentu sekali.”

Pemuda itu meneruskan: “Bila mana orang sakit tadi mati, bolehkah kamu bercakap dengannya?”

Atheis menjawab: “Bagaimana mungkin kami bercakap dengan seseorang yang telah mati?”

Pemuda itu meneruskan: “Sebelum dia mati kamu boleh bercakap-cakap dengannya, namun selepas dia mati, terus jasadnya tidak bergerak dan tidak boleh bercakap lagi. Apa yang terjadi sebenarnya?”

Kelompok Atheis tertawa lalu memberikan jawapan: “Adakah soalan seperti ini kamu tanyakan kepada kami wahai anak muda? Tentu sekali seseorang yang mati itu tidak boleh bercakap dan bergerak . Ini kerana rohnya telah terpisah daripada jasadnya.”

Pemuda itu tersenyum mendengar jawapan mereka lalu berkata: “Baik, kamu mengatakan bahawa rohnya telah terpisah daripada jasadnya bukan? Bolehkah kamu sifatkan kepada aku sekarang,bagaimanakah bentuk roh tersebut. Adakah ianya keras seperti besi, atau ianya mengalir lembut seperti air atau ianya seperti asap dan debu yang berterbangan?”

Tertunduk kesemua Atheis tersebut bila mana mendengar persoalan pemuda bijak tersebut. Ternyata olokan mereka
sebentar tadi kembali
tertimpa ke atas mereka.

Kelompok Atheis menjawab dengan keadaan penuh malu: “Maaf, tentu sekali kami tidak dapat mengetahui bagaimana bentuknya.”

Pemuda itu lalu meneruskan bicaranya: “Jika makhluknya seperti roh itu pun kamu tidak mampu untuk menerangkannya kepada aku, bagaimana mungkin kamu ingin menyuruh aku menerangkan bagaimana bentuk Tuhan Pemilik Roh serta sekalian alam ini?”

Soalan Keenam
Atheis: “Di manakah Tuhan kamu duduk sekarang?”

Pemuda itu kembali bertanyakan soalan kepada mereka: “Jika kamu membancuh susu, tentu sekali kamu mengetahui bahawa di dalam susu tersebut ada terdapat lemak bukan? Bolehkah kamu terangkan kepada saya, dimanakah tempatnya lemak tersebut berada?”

Kelompok Atheis menjawab: “Kami tidak dapat menerangkan kepadamu dengan tepat kedudukan lemak di dalam susu tersebut. Ini kerana lemak itu mengambil keseluruhan bahagian susu tersebut.”

Pemuda itu seraya berkata: “Kamu sendiri lemah di dalam memberikan jawapan terhadap persoalan aku sebentar tadi. Jika lemak di dalam susu pun tiada tempat yang khusus baginya, masakan pula kamu ingin mengatakan bahawa Tuhan Pemilik Arasy itu ada tempat duduk khusus bagiNya? Sungguh aku pelik dengan persoalan-persoalan kamu ini.”

Soalan Ketujuh
Atheis: “Kami pelik bagaimana jika masuk ke dalam syurga ada permulaannya (iaitu selepas dihisab oleh Allah Taala di padang Mahsyar) namun bila mana sudah berada di dalamnya maka tiada lagi pengakhirannya (maksudnya tiada kesudahannya dan akan selama-lamanya di dalam syurga)?”

Pemuda itu tersenyum lagi lalu menjawab: “Mengapa kamu pelik dengan perkara tersebut. Cuba kamu lihat pada nombor. Ianya bermula dengan nombor satu bukan? Namun bolehkah kamu terangkan kepada aku apakah nombor yang terakhir di dalam senarai nombor?”

Terkelu kelompok Atheis ini untuk memberikan jawapan. Tentu sekali nombor tiada kesudahannya. Pemuda itu tersenyum melihat kelompok Atheis ini terkebil-kebil tidak mampu memberikan jawapan.

Kemudian beliau menyambung bicaranya: “Nah, kamu sendiri tidak mampu un
tuk menerangkan kepadaku apakah nombor terakhir bukan? Jawapannya sudah tersedia di hadapan mata kepala kamu.”

Soalan Kelapan
Atheis: “Kami ingin bertanya lagi, bagaimana mungkin seseorang di dalam syurga menurut Nabi kamu tidak akan kencing dan berak. Sedangkan mereka juga makan dan minum? Ini adalah perkara yang tidak masuk akal.”

Pemuda itu tenang membetulkan kedudukannya. Lalu beliau menjawab: “Aku dan kamu sebelumnya pernah berada di dalam perut ibu sebelum dilahirkan bukan? Sembilan bulan di dalam perut ibu, kita juga makan daripada hasil darah ibu kita. Persoalanku, adakah kamu buang air kecil dan besar di dalam perut ibumu? Sedangkan kamu juga makan di dalamnya?”

Sekali lagi kelompok ini terdiam membisu seribu bahasa. Padat sekali jawapan anak muda ini.

Soalan Kesembilan
Ia soalan terakhir yang ditanyakan oleh kelompok Atheis tersebut kepada pemuda itu bila mana mereka telah mati kutu dan sudah terlampau malu ialah berkenaan: “Jika kamu terlalu bijak , apakah yang dilakukan oleh Tuhanmu sekarang?”

Maka pemuda itu menjawab dengan tenang: “Sebelum aku memberikan jawapan kepadamu, eloklah kiranya kita bertukar tempat. Ini kerana kamu berada pada tempat yang tinggi sedang aku berada di bawah. Jawapan hanya boleh diberikan bila mana aku berada di atas mengambil alih tempatmu.”

Kelompok Athies itu lalu bersetuju dengan cadangan pemuda tersebut, lalu mereka bertukar tempat.

Pemuda itu naik ke atas, manakala sang Atheis turun ke bawah.
Bila mana pemuda itu sudah berada di atas, terus beliau menjawab: “Kamu bertanya sebentar tadi apakah yang Tuhanku lakukan sekarang bukan? Jawapannya ialah, Tuhanku sedang meninggikan yang Haq (dengan menaikkan pemuda itu ke atas) dan menurunkan yang Batil (dengan menurunkan kelompok Atheis tersebut ke bawah).”

Akhirnya mereka mengakui bahawa tiada lagi persoalan yang ingin ditanyakan malah kesemuanya telah dipatahkan oleh pemuda itu dengan penuh hikmah.

Walau sudah hampir ribuan tahun pemuda itu meninggalkan kita, namun namanya disebut orang seolah-olah beliau masih hidup di sisi kita.

Al-Fatihah buat al-Imam al-A’dzam Abu Hanifah Nu’man bin Thaabit r.a (Imam Hanafi) serta kepada seluruh gurunya dan kesemua muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup atau yang telah wafat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Template by