Tuesday, 29 January 2013

Jom Potong Kuku!

Assalamualaikum W.B.T..

wah, tajuk entry bkn main.. mcm kempen potong kuku pulak dah.. haha.. sy bukan apa, cuma kurang gemar melihat segelintir individu yg gemar b'kuku pnjg. xke huduh? memang la hak individu atau lantak korang lah nak potong kuku ke x kan, tapi sebagai manusia yg masih diberi peluang oleh Allah utk hidup di muka bumi ini, sy nak nasihatkan kalian dan juga diri sy sendiri "POTONGLAH KUKU!"

kenapa? hmm, bnyk sebab sebenarnya kenapa kita perlu potong kuku.. yg paling utama ialah drpd aspek kebersihan. "eh, kuku aku panjang tapi bersih tau!" bersih? kamu kata bersih tapi kuman + bakteria yg melekat kat kuku tu kmu boleh nmpak ke?? teruskan pembacaan utk sebab yg lebih kukuh mengapa perlu potong kuku!

- bagi yg b'agama Islam, dikatakan menyimpan kuku panjang samalah dengan memelihara sekandang khinzir.  (Astaghfirullah! nak ke mcm tu?)

- potong kuku merupakan sunnah fitrah. MESTI potong kuku!

- tangan digunakan utk beristinjak. so bila simpan kuku pnjang, kuman drpd najis kmu (yg xdpt dilihat dengan mata kasar) boleh melekat kat kuku kamu yg pnjg tu. (ewwwww~)

- kuku kamu jgk boleh mencerminkan keperibadian kamu. maka, berkuku pendeklah untuk menampakkan peribadi yg bersih dan kemas.

- dan yg paling penting!!! kuku panjang mempunyai sejenis kuman yg terdapat dalam najis iaitu E-Coli. kuman tu takkan hilang walau cuci tangan dengan sabun.

Kesimpulannya, berkuku pendeklah demi kesihatan dan kebersihan diri sendiri! :)

aneh! menakutkan! Nauzubillah!
hari2 afdal memotong kuku? nnti sy share lagi ek.. potong lah kuku bagi yg belum tuu..!

p/s: sekadar perkongsian dan nasihat bersama. :)

1 orang bagi pendapat:

✿A I N A A✿ said...

ishhh ena memey tak boleh berkuku pjg, mesti nk ptong... rimas kot, rasa jijik pun ada.. camnelah org tu boleh kumpul smpai pjg cenggitu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com